مشاوره کودک | تربیت کودک | برنامهریزی برای اوقات فراغت کودکان
کودک - خانواده - درمان افسردگی - مشاوره خانواده - ازدواج - مرکز مشاوره - مشاور ازدواج - کودکان - مشاوره ازدواج - سایت مشاوره - زنان - مشاور خانواده
آیا تا به حال به این مسئله فکر کردهاید که اوقات فراغت فرزندانتان را چگونه و با چه برنامههایی پر کنید؟ اگر کارهای روزمره زندگی، تا اکنون به شما اجازه چنین تفکراتی را نداده، حالا خودتان به خاطر مسئولیت پدری یا مادری، در این مورد فکر کنید و سعی کنید و ظیفه خودتان را به خوبی ایفا نمایید و با برنامهریزی دقیق، از فرصتها در رشد و شکوفایی آنها استفاده کنید. از جمله مواردی که در بازی کودکان و نوجوانان به آنها اهمیت داده میشود و میتوانند در بهبود کیفی یک برنامه کمک کنند، عبارتند از:
1- روابط انسانی: روابط محبتآمیز و با ثبات بین کودکان و نوجوانان.
2- برنامهریزی موثر: برنامههای زمانبندی شده و با طراحی مناسب و درخور توجه و فعالیتهایی که با توجه به نیازها و علایق کودکان، والدین و افراد دیگر تدوین شده باشد.
3- محیط مناسب: فضای امن و تمیز به میزان کافی برای فعالیتهای قابل اجرا، فضاهای باز و یا سرپوشیده، دکوراسیون جذاب و صمیمانه، فضای کافی، وسایل کافی و تدارکات لازم برای بازی.
4- مشارکت قوی با کودکان و نوجوانان، خانوادهها، مدرسهها و جوامع: رابطه فعال با تمام دستاندرکاران برنامه، دریافت بازخورد از خانوادهها، مدارس و نوجوان در تمام جنبههای برنامه، دخالت و مشارکت اولیای مدرسه، والدین، داوطلبان جامعه و اداره و اجرای برنامه.
5- پرسنل و مدیریت موثر: پرسنل و داوطلبان متعهد و متخصص، جلسات مفید و فراوان، بودجه کافی، سیاستهای برنامهریزی قابل درک و قابل قبول.
موارد موثر در برنامهریزی
برنامهریزی موثر شامل موارد زیر است:
1- ساختار همراه با انعطاف: وجود ساختار مشخص در برنامه زمانی مدون همراه با انعطافپذیری مناسب در برنامه میتواند در دنبال کردن موارد مورد علاقه و تکمیل پروژههای پیریزیشده ایجاد شود.
2- فعالیتهای مناسب: انواع فعالیتهای متناسب با سن، از قبیل گردشها و اردوهای دسته جمعی، شرکت در فعالیتهای ورزشی، ورزشگاهها و باشگاهها.
3- نیروی انسانی متعهد، مهربان و متخصص: پرسنل و مربیان باتجربه و آموزشدیده میتوانند فعالیتهای برنامهریزی شده را با دقت نظر پیاده کرده و کودکان و نوجوانان را در برنامهریزی دخالت دهند و بتوانند با درک آنها، ارتباط موثر و خوبی برقرار سازند.
4- کشف مهارتها و علاقمندیها: فرصتهایی برای توسعه مهارتها و علاقمندی و امکاناتی برای کودکان و نوجوانان در جهت گسترش اعتماد به نفس و شکوفایی استعدادها در بازیها.
5- توسعه مهارتهای اجتماعی: هدایت و راهنمایی کودکان و نوجوانان باعث میشود که مهارتهای اجتماعی و ویژگیهای شخصیتی مثبت را در خود ارتقا دهد.
مکان بازی
فضای سبز و پارکها میتوانند محل تنشزدایی به لحاظ روحی، اجتماعی و اقتصادی باشند، پس باید بیشتر به این مکانها توجه شود.
اگر امنیت محیطی و دستگاههای بازی شرایط مطلوبی داشته باشد، قادر خواهد بود که قابلیتهای فراوانی برای استفاده خانوادهها داشته باشد.
در روستاها ایجاد فضای سبز مناسب و همچنین زمین بازی برای کودکان از اهمیت ویژهای برخوردار است و در شهرها نیز بخش دولتی با مسئولیت تهیه طرحهای توسعه و عمران شهری جایگاه و فصل مشخصی را به تامین فضاها و تسهیلات لازم برای بازی و ورزش کودکان و نوجوانان اختصاص میدهد. بنابراین باید از طریق طرحهای شهری به ایجاد و گسترش پارکهای جنگلی و پارکهای حومهای، انواع پارکهای شهری، مسیرهای دوچرخهسواری، کوهنوردی و سایر فضاهای عمومی و فراغتی اقدام کند.
اوقات فراغت و بازی کودکان و نوجوانان که تجربه نشان داده مردم از آن رویگردان هستند و از سر ناچاری به آن پناه میبرند، محیطها و امکاناتی را خلق کنند که فعالیتهای فراغتی در آنجا رشد کرده و شکوفا شود.
نیازهای اساسی کودکان در برنامهریزی کیفی
1- نیازهای جسمی: مواد غذایی میتوانند در ارتباط با نوع بازی انتخاب شوند.
2- نیاز به ایجاد توانایی و رشد استعداد: کودک و نوجوان میتواند در طول انجام تکالیف، موضوعات خاص مرتبط با موضوع را به صورت کارهای پژوهشی مطالعه کند.
3- نیاز به بیان خلاقانه افکار: فعالیتهایی مثل هنر و کاردستی، خلق داستانها و اجرای نمایشنامه در رابطه با موضوع.
4- نیاز به مشارکت معنیدار: کودکان و نوجوانان میتوانند به صورت گروهی بر روی پروژههایی کارکرده و توانایی کارگروهی خود را ارتقا دهند.
5- نیاز به توسعه خودشناسی مثبت: هر موضوع میتواند به نتیجه مثبت برسد و خانوادهها دعوت شوند تا در حسن تکمیل موضوع شرکت کرده و با عملکرد بچههایشان آشنا شوند.
مشاوره کودک توسط مشاور کودک، دکتر مشاور کودکان،بازی درمانی خوب، در مراحل مشاوره کودک در خانواده، مشاوره کودک در مدرسه و مشاوره کودک در بین هم کلاسی ها و دوستان و اقوام خانوادگی انجام پذیر است.
دکتر کودکان ، دکتر روانشناس کودک ، دکتر روانپزشک کودک
مشاور کودک شما
در بهترین مراکز مورد تایید
کانون مشاوران ایران
کانون مشاوران ایران با افتخار با استفاده از برترین دکتر روانشناس و روانپزشکی بهترین خدمات مشاوره کودک و مشاوره مادران و والدین و برگزاری دوره های آموزشی برای کودکان و والدین را به شما ارائه می دهد!
مشاوره کودک و امور مربوط به آن
بهترین سایت مشاورخانواده
سال 1391.
4.6
برنامهریزی برای اوقات فراغت کودکانآیا تا به حال به این مسئله فکر کردهاید که اوقات فراغت فرزندانتان را چگونه و با چه برنامههایی پر کنید؟ اگر کارهای روزمره زندگی، تا اکنون به شما اجازه چنین تفکراتی را نداده، حالا خودتان به خاطر مسئولیت پدری یا مادری، در این مورد فکر کنید و سعی کنید و ظیفه خودتان را به خوبی ایفا نمایید و با برنامهریزی دقیق، از فرصتها در رشد و شکوفایی آنها استفاده کنید. از جمله مواردی که در بازی کودکان و نوجوانان به آنها اهمیت داده میشود و میتوانند در بهبود کیفی یک برنامه کمک کنند، عبارتند از:
1- روابط انسانی: روابط محبتآمیز و با ثبات بین کودکان و نوجوانان.
2- برنامهریزی موثر: برنامههای زمانبندی شده و با طراحی مناسب و درخور توجه و فعالیتهایی که با توجه به نیازها و علایق کودکان، والدین و افراد دیگر تدوین شده باشد.
3- محیط مناسب: فضای امن و تمیز به میزان کافی برای فعالیتهای قابل اجرا، فضاهای باز و یا سرپوشیده، دکوراسیون جذاب و صمیمانه، فضای کافی، وسایل کافی و تدارکات لازم برای بازی.
4- مشارکت قوی با کودکان و نوجوانان، خانوادهها، مدرسهها و جوامع: رابطه فعال با تمام دستاندرکاران برنامه، دریافت بازخورد از خانوادهها، مدارس و نوجوان در تمام جنبههای برنامه، دخالت و مشارکت اولیای مدرسه، والدین، داوطلبان جامعه و اداره و اجرای برنامه.
5- پرسنل و مدیریت موثر: پرسنل و داوطلبان متعهد و متخصص، جلسات مفید و فراوان، بودجه کافی، سیاستهای برنامهریزی قابل درک و قابل قبول.
موارد موثر در برنامهریزی
برنامهریزی موثر شامل موارد زیر است:
1- ساختار همراه با انعطاف: وجود ساختار مشخص در برنامه زمانی مدون همراه با انعطافپذیری مناسب در برنامه میتواند در دنبال کردن موارد مورد علاقه و تکمیل پروژههای پیریزیشده ایجاد شود.
2- فعالیتهای مناسب: انواع فعالیتهای متناسب با سن، از قبیل گردشها و اردوهای دسته جمعی، شرکت در فعالیتهای ورزشی، ورزشگاهها و باشگاهها.
3- نیروی انسانی متعهد، مهربان و متخصص: پرسنل و مربیان باتجربه و آموزشدیده میتوانند فعالیتهای برنامهریزی شده را با دقت نظر پیاده کرده و کودکان و نوجوانان را در برنامهریزی دخالت دهند و بتوانند با درک آنها، ارتباط موثر و خوبی برقرار سازند.
4- کشف مهارتها و علاقمندیها: فرصتهایی برای توسعه مهارتها و علاقمندی و امکاناتی برای کودکان و نوجوانان در جهت گسترش اعتماد به نفس و شکوفایی استعدادها در بازیها.
5- توسعه مهارتهای اجتماعی: هدایت و راهنمایی کودکان و نوجوانان باعث میشود که مهارتهای اجتماعی و ویژگیهای شخصیتی مثبت را در خود ارتقا دهد.
مکان بازی
فضای سبز و پارکها میتوانند محل تنشزدایی به لحاظ روحی، اجتماعی و اقتصادی باشند، پس باید بیشتر به این مکانها توجه شود.
اگر امنیت محیطی و دستگاههای بازی شرایط مطلوبی داشته باشد، قادر خواهد بود که قابلیتهای فراوانی برای استفاده خانوادهها داشته باشد.
در روستاها ایجاد فضای سبز مناسب و همچنین زمین بازی برای کودکان از اهمیت ویژهای برخوردار است و در شهرها نیز بخش دولتی با مسئولیت تهیه طرحهای توسعه و عمران شهری جایگاه و فصل مشخصی را به تامین فضاها و تسهیلات لازم برای بازی و ورزش کودکان و نوجوانان اختصاص میدهد. بنابراین باید از طریق طرحهای شهری به ایجاد و گسترش پارکهای جنگلی و پارکهای حومهای، انواع پارکهای شهری، مسیرهای دوچرخهسواری، کوهنوردی و سایر فضاهای عمومی و فراغتی اقدام کند.
اوقات فراغت و بازی کودکان و نوجوانان که تجربه نشان داده مردم از آن رویگردان هستند و از سر ناچاری به آن پناه میبرند، محیطها و امکاناتی را خلق کنند که فعالیتهای فراغتی در آنجا رشد کرده و شکوفا شود.
نیازهای اساسی کودکان در برنامهریزی کیفی
1- نیازهای جسمی: مواد غذایی میتوانند در ارتباط با نوع بازی انتخاب شوند.
2- نیاز به ایجاد توانایی و رشد استعداد: کودک و نوجوان میتواند در طول انجام تکالیف، موضوعات خاص مرتبط با موضوع را به صورت کارهای پژوهشی مطالعه کند.
3- نیاز به بیان خلاقانه افکار: فعالیتهایی مثل هنر و کاردستی، خلق داستانها و اجرای نمایشنامه در رابطه با موضوع.
4- نیاز به مشارکت معنیدار: کودکان و نوجوانان میتوانند به صورت گروهی بر روی پروژههایی کارکرده و توانایی کارگروهی خود را ارتقا دهند.
5- نیاز به توسعه خودشناسی مثبت: هر موضوع میتواند به نتیجه مثبت برسد و خانوادهها دعوت شوند تا در حسن تکمیل موضوع شرکت کرده و با عملکرد بچههایشان آشنا شوند.
مشاوره کودک توسط مشاور کودک، دکتر مشاور کودکان،بازی درمانی خوب، در مراحل مشاوره کودک در خانواده، مشاوره کودک در مدرسه و مشاوره کودک در بین هم کلاسی ها و دوستان و اقوام خانوادگی انجام پذیر است.
کانون مشاوران ایران با افتخار با استفاده از برترین دکتر روانشناس و روانپزشکی بهترین خدمات مشاوره کودک و مشاوره مادران و والدین و برگزاری دوره های آموزشی برای کودکان و والدین را به شما ارائه می دهد!